Thursday, August 28, 2008

فيلم هندي

بسم الله الرحمن الرحيم . أنا هأتكلم عن الأفلام . movies . الأفلام دي ظاهرة غريبة جدا . ليه معظم الناس بتسمع أفلام . أنا مش هاتكلم عن الناس الصايعين الضايعين اللي بيسمعوا أفلام لأن الأفلام دي بالنسبة لهم من المعلوم من الدين بالضرورة و قد تكون أخف معصية بيعملها . أنا بأتكلم عن الناس اللي بتقول أنها ملتزمة و متدينة ! بيسمعوا أفلام ليه ؟ مع أنهم بيحافظوا على الصلاة في جماعة و ربما يكونوا مبيفوتوش فجر إلا نادرا . ليه بيسمعوا أفلام . ف الأول هنقول – و اللي عنده اعتراض يقول – أغلب الأفلام لازم يكون فيها مشاهد قليلة الأدب . ده الأغلب إن لم يكن الكل . طب لو افترضنا إن فيه فيلم مفيهوش مشاهد قلة حياء . أكيد هيكون فيه ستات . طيب . أعتقد أن أكتر حاجه العلماء أفتوا بجواز كشفها للمرأة هي الوجه والكفين فقط لا غير . و حتى لو فيه مرأة كاشفة وجهها وكفيها لا يجوز النظر إليها و محدش فينا يحب أن حد يبص على والدته أو أخته . و طبعا لو مرأه كاشفة غير كده يبقى لا يجوز النظر إليها . لو مرأة كاشفة رأسها لا يجوز النظر إليها . و أكيد أن أي فيلم لازم يكون فيه ستات و طبعا كاشفين حاجات كتير . أصل فيه ناس بتقول أنا بأتفرج على الممثل الفلاني أو الفيلم الفلاني لأنه فيلم نظيف أو ممثل محترم . غير كده اللي قال لك أنه بيدخل السينما وده عادي بالنسبه له . ده موضوع تاني خالص السينما ده . ده عايز له جلسة علاج مكثفة . الكلام ده مينفعش . أي ممثل لازم يكون معاه ممثلة و مفيش فيلم مفيهوش ستات و السينما حاليا مكان للمعاصي لأن أي فيلم حاليا فيه حاجات حرام . مش عارف آخرتها ايه ؟ أصل دي ظاهرة منتشرة جدا بين الشباب الملتزم أو من يدعي أنه كذلك . و غير كده واحد صاحبي كان بيسمع أفلام و بعدين ربنا تاب عليه و بطل وكان كل ما يشوف حد بيسمع افلام يقول ه لو سمحت اقفل . قابلته بعد فترة لقيته رجع يسمع أفلام تاني ! مش عارف آخرتها ايه ؟ أنا معاك أن الأفلام مشوقة جدا وولاد الذينه بيعملوا فيها جرافيكس جامد جدا و السيناريو بيبقى حلو جدا . لكن مش عارف آخرتها ايه برضه . أنا مش باتكلم على وجه إنكار المنكر فقط لأني أنا شخصيا ممكن أقع في الخطأ ده و كلنا بنغلط . أنا بأتكلم عن ظاهرة عند الشباب الملتزم و غيره . مش عارف آخرتها ايه . بس أحب أذكر أن احنا داخلين على رمضان .يعني ممكن بنية صادقة منك تخرج من رمضان بتوبة من موضوع الأفلام ده .بس عايزة عزيمة . أصل الأفلام عايزه زي السجاير . زي ما اللي بيشرب سجاير كل فترة بيحتاج سيجارة . برضه اللي بيسمع أفلام كل فترة بيبقى عايز يشوف الأفلام الجديدة . مش عارف آخرتها ايه ؟ بس اللي أنا متأكد منه أن الأقصى مش هيحرره ناس بتسمع أفلام . و خد بالك من حتة بيسمع أفلام مش بيشوف :D .سلام ختام

3 comments:

  1. اذا أردت أن تعالج مشكلة فابحث عن أساسها وعالجه ,, تماماً كالذى يعالج العرض ولا يعالج المرض .. لماذا لا نسأل أنفسنا سؤالاً صريحاً : ما الذى يدفع انساناً يدعى الالتزام الى فعل منكر واضح ظاهر متناسياً ما يدعيه من التدين

    الا يجدر بنا يا سيدى أن نبحث عن أصل المشكلة بدلاً من العلاج بالمسكنات

    ReplyDelete
  2. مش عارف آخرتها ليه .. آخرتها معروفة ,, أمة ضايعة وأقصى أسير واسلام غريب .. طالما أن الملتزمين غير ملتزمين

    ReplyDelete
  3. حقيقي موضوعك رائع رائع رائع ربنا يبارك فيك وينفع بيك شباب الامة ويكتر من امثالك دا انا مرة سمعت من واحد ملتزم واعرف انه مابيسبش فرض كان بيحكي عن فيلم لعادل امام الفيلم ده سمعت عنه انه غاية في قلة الادب واستعجبت لما لقيت الشخص ده يعرفه وبيحكي عن مقطع فية يلا ربنا يهدي جميع المسلمين

    ReplyDelete